Statut
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Fundacja pod nazwą: „Sto Pociech”, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona przez Przeora Klasztoru OO. Dominikanów w Warszawie przy ulicy Freta numer 10, zwanego dalej „Fundatorem”, aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem Dorotą Kałowską w jej Kancelarii Notarialnej w Warszawie, przy ul. Grzybowskiej 12/14 lok. B-2.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Fundacja prowadzi działalność w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie, zgodnie z celami statutowymi.
§ 4
Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
Adres Fundacji: 00-227 Warszawa, ulica Freta 20/24a.
§ 5
Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
Dla właściwego realizowania swoich celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Fundacja może tworzyć stałe lub czasowe placówki terenowe.
§ 6
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Pracy i Polityki Społecznej.
§ 7
Fundacja używa pieczęci z napisem, wskazującym jej nazwę i siedzibę.
§ 8
Fundacja może ustanowić odznaki lub medale honorowe i przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 9
Głównym celem Fundacji jest wszechstronna pomoc rodzinie poprzez działalność edukacyjną, kulturalną, charytatywną oraz działalność z zakresu ochrony oraz promocji zdrowia i pomocy społecznej.
Celami szczegółowymi Fundacji są:
- - wspieranie rozwoju rodziny pojmowanej jako miejsce twórczego wzrastania zarówno dzieci jak i rodziców,
- - wspieranie rodziny w poprawie jakości życia w wymiarze duchowym, społecznym, zawodowym i ekonomicznym,
- - promowanie kształcenia ustawicznego tak rodziców jak i dzieci; kształtowanie w dzieciach i w rodzicach postawy krytycznego obserwatora rzeczywistości oraz wskazywanie narzędzi do jej zmieniania,
- - przeciwdziałanie społecznej i zawodowej izolacji rodziców oraz wspieranie aktywności na rzecz własnego rozwoju (w tym w sposób szczególny wspieranie rodziców najmłodszych dzieci, matek samotnie wychowujących dzieci oraz osób starszych i osób znajdujących się w kryzysie emocjonalnym),
- - wspieranie rehabilitacji medyczno-społecznej osób z zaburzeniami psychicznymi,
- - przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i zawodowemu rodzin z problemem niepełnosprawności,
- - wzmacnianie rodziców w postawie odpowiedzialnego rodzicielstwa (wychowanie do przyszłości),
- - propagowanie modelu wspólnego pełnienia obowiązków opiekuńczych i domowych oraz wzmacnianie mężczyzn w roli obecnego i aktywnego ojca,
- - propagowanie idei pomocy wzajemnej i wsparcia środowiskowego,
- - przeciwdziałanie wykluczeniu osób starszych z życia społecznego i zawodowego,
- - działalność charytatywna, wychowawcza i edukacyjna w duchu posłannictwa Zakonu Dominikanów,
- - pobudzanie świadomości ekologicznej i nauka odpowiedzialnego stosunku do przyrody i środowiska naturalnego,
- - kształtowanie postaw działania zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
§ 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- - działania edukacyjne, kulturalne i duszpasterskie wspomagające wszechstronny rozwój poszczególnych osób tworzących rodzinę,
- - w tym działania charytatywne, edukacyjne, profilaktyczne i terapeutyczne zapobiegające lub łagodzące wszelkie problemy utrudniające rozwój rodziny jako całości jak i jej poszczególnych członków, w myśl zasady: lepiej zapobiegać niż leczyć, działania na rzecz osób niepełnosprawnych oraz rodzin nieprzystosowanych, rodzin z problemem alkoholizmu, bezrobocia, przemocy bądź chorobami i zaburzeniami psychicznymi,
- - działania zapobiegające wykluczeniu społecznemu osób z różnymi formami niepełnosprawności,
- - kształcenie ustawiczne dorosłych i inne formy kształcenia,
- - działania edukacyjne, kulturalne, profilaktyczne i terapeutyczne ukierunkowane na prawidłowy rozwój emocjonalny, społeczny i osobowy,
- - organizację i promocję wolontariatu,
- - współpracę z innymi podmiotami na rzecz rozwiązywania problemów wychowawczych, edukacyjnych i społecznych poprzez wspólne konferencje, seminaria, zjazdy tematyczne, plenery,
- - organizację i utrzymanie przestrzeni integracyjnej dla rodzin z dziećmi,
- - rozwijanie nowatorskich form działalności kulturalnej,
- - działalność wydawniczą, poligraficzną i wystawienniczą oraz gromadzenie księgozbiorów,
- - organizowanie jarmarków i aukcji,
- - organizowanie imprez kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
- - udostępnianie innym podmiotom powierzchni użytkowej na realizację celów zbliżonych do celów Fundacji,
- - podejmowanie realizacji zadań publicznych w zakresie zgodnym z celami Fundacji,
- - prowadzenie edukacji ekologicznej ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.
§ 11
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, o ile ich działalność jest zbieżna z celami Fundacji i w ramach swoich możliwości.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 12
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej 2.000,00 zł (dwa tysiące złotych).
Z funduszu założycielskiego na prowadzenie działalności gospodarczej przeznaczona będzie kwota nie mniejsza niż 1.000,00 zł (jeden tysiąc złotych).
§ 13
Fundacja odpowiada za zobowiązania całym swoim majątkiem.
Fundator nie ponosi odpowiedzialności za długi i zobowiązania Fundacji.
§ 14
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- a) darowizn, spadków i zapisów,
- b) dotacji i subwencji osób prawnych, w tym dotacji instytucji publicznych,
- c) dochodów ze zbiórek publicznych,
- d) dywidend i zysków z akcji i udziałów,
- e) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
- f) dotacji Fundatora,
- g) wpłat uzyskiwanych z 1% dla Organizacji Pożytku Publicznego
- h) loterii, aukcji i konkursów.
§ 15
1. Cały dochód, w tym osiągany przez Fundację z działalności gospodarczej, przeznaczany będzie na realizację jej celów statutowych.
2. Fundacja nie może:
- a) udzielać pożyczek lub zabezpieczać swoim majątkiem jakichkolwiek zobowiązań członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”;
- b) przekazywać swojego majątku na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
- c) wykorzystywać swojego majątku na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji;
- d) kupować towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz od ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż ceny rynkowe.
§ 16
Osoby fizyczne i prawne, które dokonują na rzecz Fundacji darowizny lub dotacji jednorazowej lub łącznej, w wysokości co najmniej 50.000,00 zł lub w przypadku osób zagranicznych – stanowiącej równowartość 50.000,00 USD, mogą uzyskać – o ile wyrażą na to zgodę – tytuł honorowy „Przyjaciel Fundacji Sto Pociech”.
- Tytuł „Przyjaciel Fundacji Sto Pociech” ma charakter osobisty.
- Tytuł „Przyjaciel Fundacji Sto Pociech” nadaje Zarząd Fundacji po spełnieniu przez osobę fizyczną lub prawną warunków określonych w ust. 1 powyżej.
- Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o danej kwocie wyrażonej w USD, należy przez to rozumieć równowartość tej kwoty wyrażonej w złotych, ustaloną w oparciu o średni kurs złotego do USD, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym dokonanie czynności, w związku z którą równowartość ta jest ustalana.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI
§ 17
Organami Fundacji są: Rada Fundacji i Zarząd Fundacji.
§ 18
Rada Fundacji składa z 5 do 7 osób, w tym Przewodniczącego Rady Fundacji. Członkami Rady Fundacji są osoby pełniące aktualnie funkcje członków Rady Klasztoru Ojców Dominikanów w Warszawie przy ul. Freta 10 oraz 2 osoby świeckie, powołane do składu Rady Fundacji przez Przewodniczącego Rady Fundacji.
Przewodniczącym Rady Fundacji jest osoba pełniąca aktualnie funkcję przeora Klasztoru Ojców Dominikanów w Warszawie przy ulicy Freta 10.
Nie mogą być członkami Rady Fundacji:
- członek Zarządu lub osoba pozostająca z nim w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
- osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
- Członkowie Rady Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
§ 19
Posiedzenia Rady Fundacji odbywają się wedle potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
Posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji.
W razie potrzeby Rada Fundacji może podejmować uchwały także bez zwoływania posiedzenia, korespondencyjnie (w tym drogą elektroniczną), jeżeli wszyscy członkowie Rady Fundacji mają zapewnioną możliwość oddania głosu.
§ 20
Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów oddanych, z zastrzeżeniem, że za przyjęciem uchwały głosował Przewodniczący Rady Fundacji.
Rada Fundacji może obradować i podejmować ważne uchwały, jeżeli na jej posiedzeniu obecna jest co najmniej połowa wszystkich członków w tym Przewodniczący Rady Fundacji, za wyjątkiem sytuacji opisanej w §19 ust. 3.
§ 21
Rada Fundacji jest organem o uprawnieniach nadzorczych oraz opiniodawczych wobec działań Zarządu.
Do zadań i kompetencji Rady Fundacji należy w szczególności:
- a) aprobowanie programów działania Fundacji,
- b) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd Fundacji,
- c) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu Fundacji,
- d) podejmowanie uchwał w sprawach zmiany statutu Fundacji, połączenia z inną fundacją oraz likwidacji lub zawieszenia działalności Fundacji.
§ 22
Zarząd Fundacji składa się z 3 do 5 osób, w tym Prezesa oraz – w razie takiej potrzeby - Wiceprezesa i Sekretarza. Przewodniczący Rady Fundacji powołuje Prezesa Zarządu i na jego wniosek pozostałych członków Zarządu. W razie potrzeby Przewodniczący Rady Fundacji może zatrudnić członków Zarządu Fundacji.
Każdy członek Zarządu może być odwołany przez Przewodniczącego Rady Fundacji w każdym czasie.
Członkiem Zarządu Fundacji nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe.
§ 23
Do Zarządu Fundacji należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach związanych z zarządzeniem Fundacją nie zastrzeżonych do kompetencji Rady Fundacji.
Zarząd Fundacji w szczególności:
- a) reprezentuje Fundację i prowadzi jej bieżące sprawy,
- b) opracowuje wieloletnie i roczne programy działania Fundacji,
- c) sprawuje zarząd majątkiem Fundacji,
- e) tworzy i znosi jednostki organizacyjne Fundacji,
- f) powołuje i odwołuje osoby pełniące stanowiska kierownicze i samodzielne w jednostkach organizacyjnych Fundacji,
- g) ustala wielkość zatrudnienia, zasady wynagrodzenia oraz wielkość środków na wynagrodzenie dla pracowników zatrudnionych w Fundacji,
- h) podejmuje decyzje w zakresie prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej.
3. Zarząd Fundacji składa corocznie sprawozdanie z działalności Fundacji – do 31 marca – za rok ubiegły.
§ 24
Zarząd Fundacji może tworzyć ciała doradcze spośród osób związanych z działalnością Fundacji, które będą zgłaszać sugestie i opinie co do działania Fundacji, jednak bez prawa podejmowania czynności prawnych w imieniu Fundacji.
§ 25
Członkowie Zarządu Fundacji mogą otrzymywać z tytułu pełnienia swych funkcji wynagrodzenie oraz przysługuje im prawo do zwrotu wydatków poniesionych przez nich przy wykonywaniu swych funkcji na rzecz Fundacji. Wysokości wynagrodzenia i zasady zwrotu wydatków określa Rada Fundacji. Wynagrodzenie nie może być wyższe niż określone w Art. 8 pkt 8) ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306 z późn. zm.).
Członkowie Zarządu mogą być nagradzani przez Radę Fundacji nagrodami finansowymi lub rzeczowymi – w miarę możliwości finansowych Fundacji.
§ 26
Zarząd Fundacji podejmuje uchwały zwykłą większością głosów oddanych, przy czym do ważności uchwały wymagana jest obecność co najmniej połowy liczby jego członków, w tym Prezesa Zarządu Fundacji.
Uchwała jest podjęta, jeśli za jej podjęciem głosował Prezes Zarządu Fundacji.
§ 27
Do składania oświadczenia woli w imieniu Fundacji jest uprawniony Prezes Zarządu Fundacji działający wspólnie z innym członkiem Zarządu Fundacji.
ROZDZIAŁ V
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§ 28
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Działalność gospodarcza Fundacji może być prowadzona wyłącznie jako dodatkowa w stosunku do działalności pożytku publicznego, a dochód z działalności gospodarczej będzie przeznaczany na finansowanie działalności pożytku publicznego.---
Do prowadzenia działalności gospodarczej Fundacja może tworzyć odrębne jednostki organizacyjne, względnie uczestniczyć w spółkach prawa cywilnego lub handlowego.Fundacja może zatrudniać pracowników i współpracować z wolontariuszami.
Kierowników jednostek organizacyjnych powołuje i odwołuje Zarząd Fundacji. Zakres działania jednostek organizacyjnych oraz zakres obowiązków i uprawnień osób kierujących nimi określa Zarząd Fundacji w formie regulaminu organizacyjnego.
§ 29
Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji może być:
- a) Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z);
- b) Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z);
- c) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z);
- d) Przygotowywanie i podawanie napojów (PKD 56.30.Z);
- e) Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z).
§ 30
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
W księgach rachunkowych Fundacji działalność gospodarcza zostanie wyodrębniona od pozostałej działalności.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANY STATUTU FUNDACJI
§ 31
Zmiana statutu Fundacji nie może dotyczyć działań niezgodnych z dotychczasowymi celami działania Fundacji.
§ 32
Decyzję w przedmiocie zmiany statutu podejmuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu Fundacji.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
§ 34
Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w porozumieniu z Zarządem Fundacji.
§ 35
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania Fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Warszawa, 9 kwietnia 2015 roku